Somaliskt bröllop - en upplevelse.

Alla bröllop är en upplevelse, det tror jag det. Det blir väl dock en liten extra upplevelse när mina svensson ögon möter den somaliska världen. Mat, färgexplisioner och dans. Det var ett händelserikt bröllop man var gäst på igår.
 
Det är en kollega/vän som gifte sig igår. Eller gifta var dom redan men nu skulle det hållas en stor fest med brudklänning, tårta och ringar. Jag vet inte om det funkar så för alla inom dden religionen/kulturen men de var gifta ungefär en månad innan självaste festen här, där man i sin tur gick ut med det på riktigt. Med släkt och familj gratulerade man in båda två till sina familjer. Kläderna var unika. Det var stora sjalar runt kroppen och stora huvudbonader. Jag måste ta reda på vad själva dressen heter. Det var inte många som var klädd i enbart en färg. Det stora sal rummet fylldes av färg. Nästan som att regnbågen hade exploderat där inne. Det kommer bilder på det senare.
 
Det var svårt att fotografera och man fick ta den lilla ytan man hade. Där fanns redan en väldigt duktig fotograf på plats och det var viktigt att man inte var i vägen. Jag som är klumpig med kameran var ivägen ett par gånger. Det var frustrerande att man inte fick ta sin bild som  man så önska. Allt gick väldigt snabbt och det var inte många minuter du fick ha brudparet för dig själv. Det var dans nonstop och det fick benen känna av. Man stod i en ring och dansa runt brudparet och helt plötsligt kunde man blev inslängd till brudparet. Man skulle dansa med dom. När jag blev uppslängd i deras famn så blev jag röd och blyg. Jag är verkligen inte den som står och dansar inför 200-250 personer. Det blev en kort stund sen sprang jag tillbaka till min plats.
 
Visste ni att brudparet inte pussar varandra på munnen när de byter ringar? Mannen pussar kvinnan på pannan, för det är respekt mot henne. När han har gjort det jublar alla och säger på deras språk "Nu är du hans!". Kort och gott så gäller hela kvällen nästan enbart om bruden. Hon står i fokus. Hon kan också byta klänning, nästan upptill tre gånger under kvällen. Jag blir svettig av tanken. Minst sagt en ärofylld upplevelse. Tack Ubah för att jag fick vara med.
 

 
 
#1 - - Wysteriia:

Svar: Nej visst hade det varit smidigt att ha sina lack i? Får man en bra översikt över dom :)

Svar: Ja precis, just nu har jag dom i en bunker så man får verkligen strö ut alla å sängen för att få tag på det man vill ha.
Lisette Kepp

#2 - - Fani:

vilket fint bröllop och vilka fina bilder! så jäkla kul att gå på bröllop ju :D

Svar: Ja jag älskar det! hoppas på fler :D
Lisette Kepp

#3 - - sandra:

fina bilder =)

Svar: Tack :)
Lisette Kepp